Friday, June 5, 2015

hari ini dalam sejarahh


salam semua readers.

Hari ni hari jumaat.bersamaan 5/6 2015..buat pertama kalinya dalam hidup aku gempa bumi berlaku kat sabah.aku sendiri rasa.

jam 7.15 am aku baru nak gerak g mandi.tiba2 aku rasa gegaran di dalam rumah.aku berpaut pada tingkap rumah.otak aku fikir, mungkin ada orang sengaja kot nak goyang2 kan tiang rumah.sebab rumah masi dalam proses renovation.tapi sangkaan ku meleset apabila nampak air sungai depan rumah berombak dan melimpah keluar.masa tu aku terus panik.aku turun bawah dan semua orang rumah keluar.jiran2 pon keluar dari rumah masing2.

Allah,.rupanya gempa bumi berlaku.menurut info, pusat gegaran berpunca dari daerah Ranau.dan gunung kinabalu yang menjadi kebanggaan rakyat sabah telah runtuh sedikit.banyak info yang mengatakan gegaran berlaku d gunung kinabalu adalah amaran daripada AKINABALU.maksudnya di sni, roh2 yang bersemadi kat gunung tu telah murka.Itu menurut kepercayaan orang2 kat sana.mereka mengaitkan tragedi ini berlaku kerana roh mengamuk apabila tempat mereka dikotori.

kalau korang nak tau, sebelum ni sabah digemparkan dengan isu pendaki gunung kinabalu berbogel d atas puncak tersebut.malah mereka turut mencemarkan dengan membuang air kencing kat sana.agak2 la wei.kena jaga adab.


menurut info, guide suda memberi amaran jangan lakukan perkara ni.sebab itu pantang larang.tapi mat salleh ni boleh pulak cakap' stupid and go to hell'.

kan dah mengamuk..

menurut kajian sains pulak, ada gerakan dari perut bumi.Allahualam.

pendaki yang berada kat puncak tu diselamatkan oleh heli.sebab jalan turun dah tak boleh lalu.cek point runtuh.







donkeys ears pun gone...
pic ni masa aku naik gunung aritu..donkeys ears kat belakang tu dah gone oneside.sob sob





SEMOGA KITA SEMUA DIBAWAH LINDUNGAN-NYA.AMIN.


Terima Kasih Sudi Baca Entry Ini

No comments:

Post a Comment