Tuesday, January 31, 2012

Mari belajar bahasa Bajau.

Salam....


Bahasa bajau ialah bahasa yang digunakan oleh suku kaum bajau di negeri sabah.Terdapat beberapa pecahan bahasa bajau ini.Ada bajau semporna,bajau tuaran dan bajau kota belud.Bahasanya sama saja tapi dialeknya berbeza sedikit mengikut daerah.Aku berasal dari kota belud dan aku membesar dengan bahasa bajau selain daripada bahasa ibunda,bahasa melayu. Bajau is easy to learn.Kalau duduk kat kota belud selama setahun,kompom boleh cakap bajau.Mari kita belajar sekarang!!


  1. yan abar nu seh? / apa khabar kau kawan?
  2. alap pan kau?/ ok juga kau?
  3. boi no kau mangan?/ kau suda makan?
  4. turi/ tidur
  5. dong/ jangan
  6. mulek/ balik
  7. sian/ siapa
  8. dela/ lelaki
  9. dendo/ perempuan
  10. jomo/ orang
  11. betis/ kaki
  12. tikok/ kepala
  13. duun/ daun
  14. langa/ tinggi
  15. luman/ jalan
  16. motolau/ matahari
  17. abar/ khabar
  18. nguseh/ cuci
  19. ingin aku engkau/ aku suka kau
  20. kawin ti/ kawin kita
  21. rungai/ hilang
  22. dong tekelipat nu/ jangan kau lupa
err..banyak lagi sebenarnya.Nanti jak la aku sambung.
Terima Kasih Sudi Baca Entry Ini

11 comments:

  1. salam.. sya brminat nk bljr ckp bhsa bajau dgn lebih mendalam.. add FB sya ne https://www.facebook.com/pencabut.nyawa.946954

    tu pn kalau sudi ajarkn. tq =)

    ReplyDelete
  2. kalo nak ucap selamat dalam bahasa bajau plak? hihi. :)

    ReplyDelete
  3. minggah ka jo. di mna kmu kwn. bhsa bju semporna

    ReplyDelete
  4. Ok Jugak... Aku pn org bajau... tp tinggal kat semenanjung.... dah lupa dah bhs ni... nk kene belajar blik... hehe

    ReplyDelete
  5. Aaarrggghhh.., share lgi bha.. aq nie nma jak ank bjau tpi endk pndai ckp bajau

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar..nnti saya share lagi ya..hihi

      Delete
  6. Membantu sangat2.. T_T arigato..

    ReplyDelete
  7. Hai, I'm not sure if you still can actually teach me more of Bajau language? I really would love to learn!

    ReplyDelete